Mikor több napos túrára indulsz egy szál bicajjal, alaposan meg kell fontolni, mi az, amire feltétlen szükséged lehet.

Én első helyre mindig a bicajjal kapcsolatos dolgokat szoktam tenni, mert ez évszaktól és tereptől független. A legfontosabbak a kombinált szerszámkészlet, defektjavító szett, kombinált pumpa, tartalék külső és belső, patentszem a lánchoz, fékbetét, ha van tartalék váltófül, láncolaj, bicska, kábelkötöző, ducttape, és pár méter lavinazsinór (bármit fel kellhet kötni bárhova). Én ide sorolnám még a világítással kapcsolatos dolgokat is: akkupakk, töltő zsinórok, tartalék lámpa és fejlámpa. Ha több napra indulunk az isten háta mögé ezek mellett az sem árt ha a bicajt előtte alaposan átnézzük, és amiben kicsit is bizonytalanok vagyunk azt kicseréljük. Csak tökéletes fékekkel induljunk el. A „majd beállítjuk”, meg „a csak kibírja” működik egyébként, mi is műveljük, de amikor 30-40 km-re vagy bármilyen helytől ahol segítséget kaphatnál, jobb ezt nem reszkírozni.

Kütyük és egyebek tekintetében mindenkinek más igényei vannak. Én például szeretem ha normális fényképezőgép van nálam, ez kiegészül egy GoPro-val, és sokszor még a drónnal is. Mi egy Bebop 2-est vettünk,  mindent tud amit a nagyok, de kompakt, mobillal lehet irányítani, két perc összeszerelni és már repül is. Lehetőleg strapabíró telefont vigyünk, friss földutas térképpel, és a biztonság kedvéért papírtérkép, és/vagy tartalék telefon. Sisak (sajnos hanyagul kezeljük a kérdést).

Ami egy hétre elég, az egy hónapra is elég

A ruhán szoktam helyet spórolni. Vízhatlan nadrág és esőkabát feltétlen, lehetőleg a legegyszerűbb és legkisebb helyre elcsomagolhatók (a Dekás 2000 forintos pont megteszi). Egy polár mindenképp el kell férjen a pakkban, de abból nem árt egy vékony és egy vastagabb is. Általában úgy készülök, hogy akkor se essek kétségbe, ha éjszaka is tekerni kell. Felfelé, vagy sík terepen úgysem fázol, ha szélálló a bicajos kabát. Nyakmelegítő, sapka, vékony szövet- és rövid bicajos kesztyű, vagy hosszú téli kesztyű. Ezek azok, amik persze időjárástól függően, de így is úgyis kellenek. Az aláöltözet, póló és nadrág pedig attól függ, melyik évszakban, és hány napra indul az ember. Törölközőből is lehet kapni nagyon vékony, de jó nedvszívó darabokat. Alaposabban átnézve a listát ez így is tetemes mennyiségű cucc.

A tapasztalat szerint azonban elfér a YAKHASban és a YAKFARban úgy, hogy a hátunkra már csak egy kis 10-20 literes hátizsák 2 literes camelbaggel pont elég. Az útra leginkább energiaszeletek, magnéziumtabletta, pálinka, kis helyen elférő és gyorsan energiát adó dolgok. Az egyébként ritka, hogy egész nap ne találjunk bármilyen boltot, büfét, ahol tudunk harapni valamit. Gyógyszerekből is csak az alapvetők, fájdalomcsillapító, sebfertőtlenítő, géz, ragtapasz, vízfertőtlenítő. A legutóbbi túrákon már az új víztisztítós kulacsokkal indultunk. Minden pénzt megér. Sehol sem kell aggódj a vérhas miatt, bármilyen pocsolyából iható vizet csinál.

Ez a csomag még nem tartalmaz hálózsákot, sátrat. Ha nem kifejezetten a sátrazás a cél, azt nem pakolom be. Tavasztól őszig elég a hálózsák, a felfújható derékalj, bármilyen vízhatlan ponyvával kiegészítve.Arra is gondolni kell, hogy ezzel a sok lommal nekünk kell feltekerni a hegytetőre, néha tolnunk is kell, ne adj isten emelnünk, cipelnünk. Erdélyben nem ritkán találunk nyári pásztorkunyhókat, bivakokat, ezekben is meghúzhatjuk magunkat. A hálózsákot  a kormányra tudjuk rögzíteni, ahová egyébként sem célszerű nehéz cuccokat aggatni.

Bicajjal repülőn

Az útóbbi grúziai túrákon a másik fontos szempont a csomag könnyű mozgatása, és feladhatósága is szempont volt, hiszen Pestről repülővel mentünk. Itthonról indulva ez nem volt probléma, mindent betekertünk folpackba, és kész, feladtuk sportszerként, ez oda vissza 20000 Ft többletkiadást jelentett, ami nem vészes, bőven vállalható.
Amire jó figyelni, ha repülővel szállítjuk a bicajt:

• Kerekeket 1 bar körülire ereszteni
  • levegős telókat leereszteni
  • pedálokat leszedni
  • váltó és fékkarokat lazítani, és lefordítani
  • fékpofák közé éket tenni
  • becsúszószárat beburkolni
  • váltót védeni

Ha jól becsomagoljuk a bicajt, akkor valószínű, hogy épségben tudjuk majd levenni a repülőről. Visszafelé már sokkal problémásabb, hiszen az ember lehet, hogy épp csak beesik egy egész napos tekerés után a reptérre. Itt legutóbb meggyűlt a bajunk a reptéri személyzettel. Enyhén szólva sem voltak segítőkészek. A bőröndcsomagóló elvtársat legszívesebben lecsaptam volna. A lényeg, hogy ha nem találunk kimaradt folpackot, bizony lekéssük a gépet. Erre a problémára remélem sikerült  megoldást találni, és elkészült a kerékpárszállító könnyű táska a YAKFLY is, amit hogy ne legyen nyűg cipelni, és útközben is hasznát vehessük, könnyen függőággyá, vagy bivakzsákká alakíthatunk.

Röviden ennyi, és természetesen mindenkinek más igényei vannak, ez csak talán a szükséges minimum. Hogy lekopogjam, eddig ezzel mindent sikerült túlélni.