Jádremetétől az Aló völgyig és vissza, Biharfüred érintésével. Csak kitartóknak.

Több útvonalat is kipróbáltunk már Debrecenből Vasaskőfalvára, de ez a legélvezetesebb, főképp ha montis szempontok szerint értékelünk. Egy szépséghibája van csak, hogy az út egy részét kocsival kell megtegyük. Ez mondjuk sima országút, semmi különös. Jádremete (500m) a Nagyvárad – Kolozsvár úton Király-hágó után közvetlenül jobbra, egy kis mellékútról érhető el. Itt ágazik az út a Dragan tározó felé illetve megy tovább egyenesen a Lesi tóhoz. Mind a két utat jártuk már, egyenesen Biharfüredre jutunk, bármerre is indulunk. A Lesi felé vezető út lazán emelkedik, könnyen tekerhető, már ha épp nem havas. Egyébként ez a hegy északi oldala, tehát a déli lejtőn már javában dúló tavasz itt sokszor ismét télbe csavarodik, igencsak feladva a leckét.

Most a Dragan felé vesszük az irányt. Ahhoz hogy elérjük a tározót, fel kell másszunk úgy 1050m-re, ez folyamatos kanyargós szerpentin, 10-15% -os emelkedéssel, pár kilométer és túl vagyunk rajta. Mindenért kárpótol a tározó és a gát látványa felülről. A 120m magas és 500m hosszú gát 1987 re készült el, és a Dragan patakot duzzasztja tóvá. Visszaereszkedünk és a gáton át folytatjuk az utat a tározó vonalát követve. A tó fölött hatalmas beton pilonok állnak, amikről ismét csodálatos a kilátás, ezért érdemes megállni gyönyörködni. Az út köves földút, amikor a fakitermelők épp nem túrják össze, nagyon jól tekerhető, és végig a Dragan völgyében halad. A tótól kb 4 km-re bal felé nyílik a kék kereszttel jelzett út az Ördögmalom vízeséshez. Érdemes kitérőt tenni, mert ez a 20 méterről eső vízesés a Vigyázó hegység legszebbje. Az út viszont gyalogos, kőgörgetegeken vezet keresztül, és elég meredek, a bicajokat hagyjuk a turistaút elején.

Visszatérve az útra, nemsokára jobbra térünk, hogy kisvártatva elérjük Biharfüredet (1100m). A Csodaforrás felől érkezünk, nagyon finom a vize, érdemes megtölteni a kulacsokat. A környékről ma is rengetegen zarándokolnak a hagyomány szerint gyógyhatású forráshoz.
Biharfüred valamikor virágzó üdülőhely volt, most inkább lepusztultnak mondanám, talán egy szálloda működik, de nem is tervezünk sokat időzni, hiszen még fel kell másszunk 1500 méterre. A legcélszerűbb, ha kimegyünk Füredről az aszfaltúton, és jó 500 m múlva térünk balra a sárga kereszt jelzésen. Ez egy kilátóponthoz visz minket, ez utunk legmagasabb pontja is egyben. A kilátást szinte végig élvezhetjük, fák alig takarnak valamit a tájból. A kilátópontnál egy menedékházat is találunk. Itt kell megtaláljuk jobbra a Fericse felé vezető utat, ami egyébként elég ágas bogas, vigyázni kell lefelé, hogy a küllők közé ne akadjon vastagabb ág, szerencsés esetben is küllőtörés a vége. Bár ez jelzett turistaút, egyáltalán nincs karban tartva.

Az út következő szakasza jelzetlen, és egy nagy tisztáson nyílik balra. Könnyű megtalálni, balra lent egy kis csoport házat látunk, melyet esetleg nyáron laknak, de tavasszal és ősszel sem találtunk ott senkit. Az út ott vezet keresztül a házak között, és robogunk is lefelé, egész az Aló völgyéig. Itt már nem tévedhetünk el, végig a patakot követjük. Fél óra múlva jó hideg sört kortyolunk és csorbázunk az Anett panzióban, a völgy végén. Megérte, kb 60 km és 2000m szint, de páratlan szépségű út.